Suche igłowanie - Fizjonatura

Suche igłowanie

Sucha igłoterapia to metoda fizjoterapeutyczna polegająca na nakłuciu punktu spustowego w mięśniu lub nakłuciu napiętego pasma mięśniowego za pomocą sterylnych, jednorazowych igieł do akupunktury w celu leczenia bólu mięśniowo-powięziowego i dysfunkcji w obrębie narządu ruchu. Pomimo tego, że podczas igłoterapii suchej używa się igieł do akupunktury, terapia ta nie ma nic wspólnego z klasyczną formą akupunktury. Podczas zabiegu suchego igłowania oddziałuje na płytkę nerwowo-mięśniową w mięśniu (miejsce połączenia synaptycznego pomiędzy aksonem neuronu ruchowego a komórką mięśniową), stymulując komórki mięśniowe organizmu do regeneracji i przebudowy. W konsekwencji prowadzi to do zmniejszenia napięcia mięśniowego oraz zmniejszenia i ustąpienia bólu.

Ewentualne działania niepożądane:

Stosując suche igłowanie, przy wkłuciu igły w punkt spustowy, oczekuje się wywołania dolegliwości, z którymi przyszedł pacjent. Po zabiegu dana okolica często jest obolała. Pomimo efektu rozluźnienia, pacjent może odczuwać w tej okolicy napięcie. Taki stan po zabiegowy może utrzymywać się do 48 godzin. Natomiast nie jest to niczym złym i można po zabiegu podejmować aktywność fizyczną. Dodatkowo mogą pojawić się małe krwiaki w miejscu igłowania, utrzymujący się 1-4 dni ból mięśni oraz 1-2 dniowa przeczulica.

Przeciwskazania do suchego igłowania:

• infekcja
  • nowotwory
  • zmiany skórne i otwarte rany
  • ciężka miażdżyca
  • tętniak
  • zaburzenia czucia
  • ciąża (potrzeba zgody lekarza)
  • padaczka
  • igłofobia

Wskazania do suchego igłowania:

• ból barku z powodu napiętych mięśni
  • ból Achillesa z dużą dozą napiętej łydki
  • „kolano biegacza”
  • „łokieć tenisisty”
  • ból okolicy mięśni pośladkowych
  • bóle dolnego odcinka kręgosłupa lub szyi

Czy suche igłowanie jest bolesne i ile trwa taki zabieg?
Czas trwania pojedynczego zabiegu suchego igłowania jest zależny od liczby punktów spustowych poddawanych terapii. Zależy też z jakim problemem zgłasza się pacjent i czy jest to pierwszy zabieg, czy kolejny. Osoby mające pierwszy raz kontakt z igłami niejednokrotnie obawiają się bólu. Przed zabiegiem tłumaczę i staram się wyjaśnić wszystkie za i przeciw, poinformować o ewentualnych powikłaniach. Nie straszyć, ale poinformować, by decyzja należała do pacjenta, który powinien być świadomy, że w każdej chwili może dać informację o przerwaniu zabiegu.

Suche igłowanie jest często mniej bolesne niż praca z punktami spustowym kciukami albo łokciem.