Terapia blizn - Fizjonatura

Terapia blizn

Czym jest blizna?

Blizna jest to tkanka włóknista, która powstaje w miejscu, gdzie doszło do naruszenia dużej ilości błony podstawnej. im głębsza rana, tym większe zniszczenie błony podstawnej i tym samym większe ryzyko pozostania blizny.

Proces powstawania blizny dzielony jest na etapy, które rozpoznać możemy m.in. po wyglądzie blizny. Świeża ma kolor czerwony, co wynika z tworzenia się naczyń włosowatych w miejscu zranienia. Później jaśnieje i przybiera kolor różowy, by w końcu stać się biała. Na ostatnim etapie zmienia się struktura tkanki bliznowatej – sztywnieje i robi się coraz mniej elastyczna. Warto podkreślić, że fragment skóry objęty blizną nie posiada żadnych gruczołów. Nie ma więc tam ani mieszków włosowych, ani komórek, w których zwykle gromadzi się barwnik. Z tego też powodu na bliźnie nie wyrastają włosy, a ona sama nie zmienia koloru pod wpływem słońca.

Powstanie blizny to nie tylko problem natury estetycznej. Wiele z nich powoduje napięcie powięzi, co może powodować np. dysfunkcje pobliskich obszarów ciała i to nie tylko związanych ze skórą, ale i narządami, które znajdują się np. pod powłokami brzusznymi. Część z nich może też ograniczać ruchomość stawów, powodować swędzenie lub ból.

Terapia manualna blizny – dlaczego jest taka ważna?

Wspomniana ruchomość blizny jest niezwykle istotna dla późniejszego funkcjonowania pacjenta oraz jego stanu zdrowia. Przede wszystkim pozwala uniknąć dolegliwości bólowych, czy świądu. Ponadto zwiększa elastyczność tkanki, a także daje możliwość uniknięcia przykrych konsekwencji w postaci napięcia okolicznych tkanek, dysfunkcji narządów, nieprawidłowego funkcjonowania ciała. Powikłaniem po źle gojącej się bliźnie mogą być również zaburzenia czucia, wady postawy, czy przykurcze mięśniowe, warto więc jak najszybciej mobilizować bliznę i odklejać ją od innych tkanek.

Rodzaje terapii manualnych

• rolowanie skóry,